ELEKTRONICZNY WTRYSK PALIWA (EFI) STOSOWANY PRZEZ FIRMĘ BOSCH
|
Typ D
|
Elektroniczny wtrysk paliwa typu "D" sterowany jest ciśnieniem w kolektorze dolotowym (Rysunek 1). Układ ten znany jest pod nazwą D-Jetronic -
"Druck" (ciśnienie) oraz "Jetronic" (wtrysk).
|
Skład mieszanki stechiometrycznej (powietrze dolotowe + dawka paliwa) w prezentowanym układzie
zależy od położenia przepustnicy (pedał "gazu"). Elektroniczna jednostka
sterująca na podstawie danych pomiarowych dostarczanych przez
czujnik ciśnienia (umieszczony w kolektorze dolotowym) oraz czujnik prędkości obrotowej silnika, reguluje wielkość dawki wtryskiwanego paliwa.
|
Typ L
|
Elektroniczny wtrysk paliwa typu "L" sterowany jest wydatkiem powietrza dolotowego (Rysunek 2). Układ ten znany jest pod nazwą L-Jetronic -
"Luft" (powietrze) oraz "Jetronic" (wtrysk).
|
Skład mieszanki stechiometrycznej zależy od wydatku masy powietrza dolotowego. Podobnie jak w przypadku D-Jetronic
- elektroniczna jednostka sterująca na podstawie danych pomiarowych reguluje wielkość dawki wtryskiwanego paliwa.
|
Układ ECU dokonuje korekcji wtrysku (wzbogacenie mieszanki) w wyniku:
- Rozruchu silnika
- Zakończenia rozruchu silnika
- Normalnej jazdy
- Przyspieszenia z zimnym silnikiem
- Rozgrzewania silnika
- Dużego obciążenia
- Napięcia instalacji elektrycznej
(sterowanie wtryskiwaczami)
Pomiar powietrza dolotowego dokonywany jest na różne sposoby. Najczęściej spotykanym (BOSCH, MAGNETI MARELLI) jest pomiar bezpośrednio z położenia przepustnicy (Rysunek 3).
|
1 - REGULACJA SKŁADU MIESZANKI BIEGU JAŁOWEGO 2 - PRZESŁONA SPIĘTRZAJĄCA 3 - ZAWÓR ZWROTNY
4 - CZUJNIK TEMPERATURY POWIETRZA 5 - POTENCJOMETR Z ELEKTRYCZNYMI PRZYŁĄCZAMI 6 -
OBJĘTOŚĆ TŁUMIĄCA
7 - PRZESŁONA KOMPENSACYJNA
|
W układzie tym, ilość powietrza dolotowego proporcjonalna jest do wychylenia przepustnicy.
Innym rozwiązaniem jest pomiar tzw. Wirów Karman`a (Rysunek 4). W układzie dolotowym umieszczona jest przeszkoda. Przelatująca masa
powietrza powoduje zawirowania, które poruszają lustro umieszczone swobodnie w osi poziomej. Z kolei nad lustrem umieszczone jest źródło światła
(np. dioda LED) oraz odbiornik (element światłoczuły). Częstotliwość drgań lustra detekowana za pomocą fotoelementu jest proporcjonalna do masy
przelatującego powietrza.
|
|
Od niedawna stosuje się pomiar przez tzw. gorący drut - ang. hot wire
(Rysunek 5). W układzie dolotowym umieszczony jest przewód ze specjalnego metalu (pochodna wolframu).
Przelatujące powietrze powoduje zmiany określonych parametrów:
- W "drucie" utrzymywany jest stały przepływ prądu, bada się zmiany napięcia,
- Kompensacja zmian napięcia, bada się zmiany prądu,
- Utrzymanie stałej wypadkowej rezystancji.
W metodzie tej możemy określić masę powietrza. Strata mocy silnika jest tu najmniejsza, ponieważ w układzie dolotowym nie stoi nic na
przeszkodzie (pomijalnie małe wymiary przewodu), co ma znaczący wpływ na sprawność silnika.
|
Do centralnej jednostki sterującej ECU dochodzi szereg innych sygnałów z czujników pomiarowych:
- Sonda Lambda - ogniwo galwaniczne ze stałym elektrolitem. Temperatura pracy sondy wynosi 350°C. Mierzony jest stosunek ciśnienia tlenu
w powietrzu do ciśnienia tlenu w spalinach (odpowiednio wyskalowany). Dla prawidłowej pracy katalizatora spalin pomiar współczynnika Lambda
musi być wykonany z dokładnością ą1%. Układ ECU tak reguluje układem wtryskowym, żeby współczynnik Lambda był równy 1 (optymalne ustawienie mieszanki).
przekroczenie tej wartości świadczy o jej zubożeniu bądź wzbogaceniu co jest kompensowane na
bieżąco.
- Czujniki temperatury: czynnika chłodzącego, powietrza dolotowego (termistory
itp.).
- Piezoelektryczny czujnik spalania stukowego (częstotliwość akustyczna ~7kHz).
|